Hapi. Zeul revărsarii Nilului – Egiptul Antic


(sursa foto : Wikipedia Puteam sa aleg alta sursa dar mi-a placut personificarea lui in acest desen)

In vremuri demult uitate, Nilul domina scena aridă a Egiptului Antic. Egiptenii nu-si puteau imagina viața departe de Nil. Syro-Palestina, Lybia- erau în viziunea lor zone neprivilegiate.
Cateodata Nilul se revărsa peste uscăciunea din jur si brusc nimicul se transforma în viață. Nisipul se schimba în sol fertil si oamenii puteau cultiva grâne. O inundatie prea puternică cauza distrugeri mari, punea la pămant casele construite din mâl,animalele mureau înecate. Revărsarea superficială însemna recoltă puțină si eventual un an de foamete. Pentru vechii egipteni era clar: revărsarea apelor Nilului (Hapi) avea propria voință . Putea distruge si putea scoate viața din nimic.Din înaltimile etiopiene, Hapi aducea în Egipt solul, pământul fertil pe care-l împrăstia de-a lungul văii nisipoase.

Hapi trebuia întreținut cu ofrande, cadouri, temple. Ca sa fie bun cu ei, avea nevoie de elogii. Egiptenii stiau că un Hapi răsfățat poate fi mai darnic, precum soții de astazi stiu ca o femeie fericita e cea care are multi pantofi si poate recidiva mereu cumpărând altii.

Zeul Hapi este înfățișat ca un bărbat cu sâni, chestiune care nu se datoreaza ingerării de alge marine care stimulau estrogenul – ci simboliza pur si simplu fertilitatea . Hapi este (usor) androgin. Pentru simetrie, era desenat în dublu exemplar, personificarea Egiptului de Jos si a Egiptului de sus. Pe frescele rămase cei doi pot fi recunoscuti prin tipul de plante pe care le împletesc împreuna sau le poartă pe cap – simbol al unificarii celor doua „state“ (nufăr si floare de papirus)

Calendarul egiptean a fost creat luând în considerare inundatiile anuale (acestora li s-a pus capat odata cu construirea la Aswan a barajului Sadd el A´li).

Dacă un egiptean era întrebat despre starea de sanatate, raspundea „ Astazi sunt bine , (ziua de) maine este în mâinile zeilor“.

In ciuda faptului ca panteonul egiptenilor avea zei pe toate gusturile si partea spirituala era extrem de importantă, s-au detectat foarte putine semne de fanatism religios. Oamenii erau toleranti unii cu alții

Desi putini acceptă știu , foarte multe elemente din credinta vechilor egipteni , oarecum transfigurate s-au împletit în iudaism, crestinism si cu siguranta si în islam. Mai povestim despre religii altadata

Relief al lui Hapi în Templul de la Abu Simbel (240 km de Aswan, aproape de granita cu Sudanul)

Credeti ca vechii egipteni au găsit până la urma Paradisul chiar daca se închinau mai multor zei? Sau sufletele lor au ars pentru vesnicie în îmbrățișarea lui Amon-Ra? 🙂

(Aceasta nu este o traducere a vreunui articol. Va rog sa nu preluati ,copiati pentru teza la lucru manual , whatever)

38 comentarii (+add yours?)

  1. Tudor
    ian. 27, 2012 @ 14:24:24

    Da, si uite ce scrie sub relief…foarte interesant. Hapi, da-i lui Tudor 100 de euro cand ajungi prin Constanta. A, si o ratza:)

    Răspunde

  2. Hapi. River_woman
    ian. 27, 2012 @ 14:50:36

    Jos este cartusul de prezentare a lui Ramses al doilea 🙂 si la mijloc
    Rața în acest context inseamna „Son” …the son of…………probabil

    Răspunde

  3. Tudor
    ian. 27, 2012 @ 14:52:46

    Son of a… stie si de-astea 😦 Bine, fara ratza 😦

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 27, 2012 @ 14:58:31

      Son of Amon Ra- zeul suprem. Ramses se intorcea la El 🙂
      Nu trecea prin Constanta 😉

      Răspunde

      • Mélanie
        ian. 27, 2012 @ 17:39:01

        P.S. uitai sa te-ntreb: ai auzit de zeul Min?!… 😉 🙂 😀

      • Hapi. River_woman
        ian. 28, 2012 @ 10:39:28

        Am auzit de el dar nu am citit , nu m-a interesat pentru ca nu consider ca a avut o influenta majora . Acum inteleg si de ce . Intr-o prezentare, pe wikipedia parca am citit ca era supranumit „zeu al penisului”
        Ce-am putea astepta de la Min? 😀

      • Mélanie
        ian. 28, 2012 @ 15:10:25

        ai dreptate, Min e(ra) cam irelevant, un fel de sub-zeu, doar c-avea doua „organe”(LOL!) si cica mai fertil decât restu’ zeilor… aiurea, mituri si legende egiptene! 🙂 😀

  4. Tudor
    ian. 27, 2012 @ 15:07:23

    Nu stie ce pierde.

    Răspunde

  5. SaiffaDy
    ian. 27, 2012 @ 17:16:03

    Buna.
    Pot sa te intreb ceva ,te rog frumos?
    Cum ti-ai pus Feedjit-ul in blogul tau?
    Pa,pa.

    Răspunde

  6. Hapi. River_woman
    ian. 27, 2012 @ 17:29:30

    De aici l-am luat. Dar cand l-am pus eu nu-mi cerea sa ma inregistrez. Oricum , dupa ce te inregistrezi ar trebui sa-ti apara live traffic feed si cu un Add copiezi codul, te duci la tine in dashboard- widgets si ii dai paste (il lipesti)
    http://feedjit.com/freeLiveTrafficFeed/
    daca nu te descurci, spune-mi, mai intrebam pe cineva si poate explica mai bine

    Răspunde

  7. Mélanie
    ian. 27, 2012 @ 17:36:35

    Hapi, ai fost în Egipt?… ca eu, da, inclusiv la Abu-Simbel, da’ nu te-am zarit! 🙂 M-as reîntoarce oricând, am o slabiciune si-o duiosie pentru acest leagan al civilizatiilor trecute si prezente… Preferata mea e Nefertiti, „cea care a venit”, am amintit-o într-un poem în proza de la coloana mea… Nu ma „eternizez” despre Egipt ca n-as termina ore-ntregi… 🙂 Let’s walk and dance with the Bangles: 🙂

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 28, 2012 @ 10:25:42

      Da, Mel….ajung odata sau de doua ori pe an. Avem si rude , ne place. Iar eu sunt pasionata de vechea arta egipteana si tot ce-a lasat in urma acest popor maret…..
      Multumesc pentru dedicatie 🙂

      Răspunde

      • Mélanie
        ian. 28, 2012 @ 15:07:27

        Lucky you, I miss Egypt… 🙂 Avem vechi prieteni egipteni(coptzi=crestini-protestanti) aici, stabiliti în Franta de vreo 40 ani, doua fiice adulte, toti oameni de toata isprava, adorabili, generosi, amicali, simpatici, devotati…

  8. Peter
    ian. 27, 2012 @ 18:05:57

    Uite că ăsta e un subiect pe care nu-l stăpânesc deloc, că pe vremea aia n-au vrut să facă şi timbre egiptenii… 😀 Cred că trebuie să mă apuc de citit.

    Răspunde

  9. Minoki
    ian. 27, 2012 @ 18:41:43

    Peter, nici eu. 😀

    Răspunde

  10. shakuka
    ian. 27, 2012 @ 20:24:08

    e prima data cand aud cine e HAPI. ar fi interesant sa continui articolul cu influenta religiei egiptene asupra religiilor iudaice,crestine& islamul (iudaism,crestinism banuim dar islam???) 😉

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 28, 2012 @ 10:33:05

      Daca citesti istoria religiilor o sa iti dai seama ca toate-s vechi si noua toate, cum zicea Eminescu.
      Nu ma refer la vreun anume pasaj din Coran , Biblie, – traditia si perceptia oamenilor despre Dumnezeu a suferit modificari nicidecum schimbari totale.
      Exista ritualuri pentru rugaciune care sunt asemanatoare, indatoriri pe care preotii si imamii de astazi le respecta pentru ca asa scrie in cartile sfinte sau in traditie.
      Dar ele au existat si inainte de crestinism si islam, numai ca sub alte forme

      Răspunde

      • shakuka
        ian. 28, 2012 @ 14:31:44

        mda..de cand zic ca o sa citesc si n-am citit. cu asta da, sunt de acord, credeam ca e ceva mai specific la care te refereai.

      • Hapi. River_woman
        ian. 28, 2012 @ 16:35:12

        Nu este ceva specific. Generalitati la ritualuri si relatia intima cu Dumnezeu. Adica felul in care El ni se revelă sau nu
        Precum si egiptenii aveau aceasta devotiune fata de Amon Ra 🙂
        Iar dupa moarte se intorceau la el.

  11. Nice
    ian. 27, 2012 @ 22:31:41

    Cred ca nici in 100 de ani n-as fi ghicit ce reprezinta Hapi. E adevarat ca mereu mi-am pus intrebarea, oare de la ce vine nick-ul tau? 😛 😀

    Răspunde

  12. Aliceee traveler
    ian. 28, 2012 @ 09:50:21

    Interesant! Eu nu prea dau importanta istoriei, ce a fost a fost, conteaza ce va fi! 🙂
    Oricum interesant acest Hapi, nu stiam de el! Chiar de acolo te-ai inspirta pt numele blogului?

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 28, 2012 @ 10:37:50

      Dar iti place sa vizitezi locuri cu o incarcatura istorica deosebit de importanta 🙂 Vezi ultimul post despre Paris

      Istoria ma intereseaza foarte putin. Insa arta vechilor egipteni si panteonul ma pasioneaza la maxim.Ele trec dincolo de istorie.
      Citind si vazand anumite reprezentari inteleg prelungirea lor si influenta pe care au avut-o in transformarea sentimentului religios. Ma intereseaza religiile si medicina din toate punctele de vedere iar traducerea inscriptiilor din vechime – din temple si de papirusuri a dat foarte multe informatii despre aceste subiecte.

      Răspunde

  13. Federova
    ian. 28, 2012 @ 14:21:14

    Multumesc! Mi-ai raspuns la intrebare :P, nu mi-ar fi trecut prin cap niciodata de la ce vine Hapi, sau poate da, daca as fi citit pe undeva mica istorioara de care n-am mai auzit pana acum :D.
    Interesant oricum…

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 28, 2012 @ 16:33:41

      Mica istorioara am scris-o eu din ce stiam despre Hapi…..este una dintre figurile favorite din panteonul egiptean 🙂
      Si da, de la el mi-am luat numele. Numai ca Hapi era probabil deja ocupat si-a trebuit sa pun niste cifre la intamplare

      Răspunde

  14. Cristiana
    ian. 28, 2012 @ 17:56:44

    destul de fascinanti, egiptenii astia. Poate ca piramidele lor nu au salvat vreun un om de la moarte, dar e fascinant ca ele sunt dovada clara ca nu totul se reintoarce in nisip ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. Oricum, Paler zicea ca egiptenii sunt cei care au crezut atat de mult in ceva, incat au ridicat un munte sa o dovedeasca deci, cred ca orice au cautat egiptenii astia au gasit pana la urma!

    Răspunde

  15. deea
    ian. 28, 2012 @ 19:44:31

    Hapi, Hapi! E fascinanta cultura egipteana, e un mister pt mine, dar sunt mai preocupata sa aflu despre crestini, evrei decat despre egipteni…

    Răspunde

    • Hapi. River_woman
      ian. 28, 2012 @ 22:42:50

      Crestinii si evreii nu se numara printre pasiunile mele 🙂
      Dar o sa mai scriu si despre religie…….
      Musulmanii si cultura lor nu prezinta interes? Mi-ai dat o idee. Sa fac un poll sa vad ce vreti sa cititi.
      Si apoi sa nu mai scriu :))))
      Glumesc

      Răspunde

  16. George
    ian. 30, 2012 @ 23:00:42

    Oare ar fi total neeconomic în ziua de azi dacă ai mai încerca să practice acel tip de agricultură? Mă gândeam ce bogăţii de minerale aducea Nilul şi ce completă era eticheta nutriţională a acelui grâu. Poate de aia s-au făcut deştepţi şi au început să scrie pe pereţi ca să vadă şi alţii.

    Răspunde

  17. Hapi. River_woman
    ian. 31, 2012 @ 13:46:29

    Pai in mare parte Valea Nilului e cultivata si au sisteme de irigatii.
    Au scris pe pereti pentru ca credeau cu adevarat in ceva. Si ii admir pentru asta 🙂
    Nu e ca si cum ar fi mazgalit zidurile cu grafitti……..

    Răspunde

  18. ionela
    apr. 26, 2012 @ 11:30:44

    da..foarte interesant..dar da. din ce am mai citit si documentat e clar ca de fapt religiile de azi, au radacini in credintele vechi..inclusiv cele egiptene..

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: